Veelgestelde vragen
Wij hebben voor jou alvast enkele veel gestelde vragen beantwoord. Deze antwoorden zijn echter aan verandering onderhevig en worden met regelmaat geüpdatet. Aan de antwoorden kunnen geen rechten worden ontleend en zijn niet bedoeld als onderdeel van de huurovereenkomst. De definitieve voorwaarden en onderdelen worden vermeld in de overeenkomst.
Inschrijving
De inschrijving is volledig online. Dit is vergelijkbaar met een papieren inschrijving, die vaak gebruikt wordt. Maar door de digitale verwerking kunnen wij sneller reageren en je kunt alles gemakkelijk vanuit huis organiseren. De inschrijving bestaat uit verschillende onderdelen en in deze stappen worden diverse controles uitgevoerd:
- Woonwijzer
Met de Woonwijzer kun je ontdekken of je in aanmerking komt voor een middensegmentwoning en of je mogelijk voorrang kunt krijgen. Wanneer een uitnodiging voor de inschrijving van de middensegment woningen mogelijk is, ontvang je bericht per mail. Let op: De 1e selectie van voorrangskandidaten heeft plaatsgevonden. De geselecteerde kandidaten hebben hierover een mail ontvangen. Indien er niet genoeg voorrangskandidaten zijn en er woningen over blijven, word er een 2e selectie voorrangskandidaten uitgenodigd. Je ontvangt dan bericht als het mogelijk is om je in te schrijven voor de middensegment woningen. Houd hiervoor je mailbox in de gaten. - Inschrijven
Dit doe je online via de woningzoeker, wanneer je hiervoor bent uitgenodigd. Je selecteert de beschikbare woningen, die passen bij je inkomenssituatie. Tijdens de inschrijfperiode kun je woningen selecteren en vul je de ontbrekende gegevens in. We vragen bij de inschrijving om een bewijs van inkomen. Ben je in loondienst dan zien wij graag een werkgeversverklaring of het verzekeringsbericht van het UWV tegemoet. Ben je zelfstandig ondernemer dan zien wij graag je meest recente inkomensverklaring. Indien je een sociale huurwoning achterlaat, vragen we tevens om een verhuurdersverklaring. De overige documenten die nodig zijn volgen later nadat je de woning hebt geaccepteerd. - Voorlopige toewijzing
De woningen worden vervolgens toegewezen onder alle kandidaten die zich volledig hebben ingeschreven met bewijs van inkomen. De woningen worden toegewezen aan de best passende kandidaat. - De voorlopige toewijzingen worden bekend gemaakt per mail
Wanneer je een voorlopige toewijzing ontvangt, kun je deze vervolgens accepteren of verwerpen. Indien je de voorlopige toewijzing hebt geaccepteerd, zullen wij vervolgens de uitgebreide finale credit check uitvoeren. Dit houdt onder andere in dat wij bijvoorbeeld BKR-registraties checken en indien nodig werkgevers nabellen. - Eindcontrole en definitieve acceptatie
Wanneer je dossier o.b.v. de credit check e.d. volledig akkoord bevonden is, ontvang je per email bericht over de goedkeuring en krijg je de huurovereenkomst digitaal ter ondertekening aangeboden. Deze onderteken je digitaal middels IDIN. Wijzigingen door de huurder op de huurovereenkomst zijn niet mogelijk. - Oplevering
Voorafgaand aan de oplevering ontvang je gedetailleerde informatie over de ingebruikname, verhuizing, energiecontracten enz. Zo mogelijk ontvang je minimaal 4 weken voor de sleuteloverdracht per mail bericht. Tijdens de sleuteloverdracht wordt je identiteitsbewijs gescand volgens AVG-richtlijnen op echtheid en registratie in vermissingen.
- Woonwijzer
Voor de online inschrijving moeten verschillende documenten geupload worden. Lees alles hierover onder spelregels.
In OKU House worden 108 van de in totaal 212 woningen aangeboden aan middeninkomens volgens de richtlijnen van de gemeente Amsterdam. Het betreft de woningtypes met daarachter -MID, welke je ook kunt herkennen aan de prijs van onder de €1.220,40. Voor deze woningen is de maximale inkomensgrens vastgesteld op €75.362 (prijspeil 2024). Buiten de maximale inkomenseisen is er ook sprake van een minimale inkomenseis.
Tevens is hiervoor een huisvestingsvergunning nodig. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder zelf om deze aan te vragen. De verhuur is onder voorbehoud en afhankelijk van verkrijging huisvestingsvergunning. Let op: Het heeft geen zin om je in te schrijven voor een middensegment woning indien je niet aan de minimale én maximale inkomenseis voldoet. Een huisvestigingsvergunning via de Gemeente zal je dan ook niet kunnen verkrijgen, waardoor de woning niet gehuurd kan worden (tenzij je een zelfstandige sociale huurwoning via een woningcorporatie leeg achterlaat).
NB: Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. We zijn hierbij afhankelijk van (gemeentelijke) regelgeving.
Toetsing en inkomen
Je kunt een appartement huren als je er zelf in gaat wonen én je na de verhuizing inschrijft op het gehuurde adres in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Amsterdam. Een andere belangrijke voorwaarde is dat je over voldoende inkomen beschikt om de huur te kunnen betalen, nu en in de toekomst.
Hiervoor gelden inkomensrichtlijnen. Daarnaast is het noodzakelijk dat je geen negatieve BKR-registratie hebt. Onderdeel van de verhuurprocedure die wij uitvoeren is een BKR Credit Check en Sanctietoets.Ga uit van de volgende inkomensrichtlijnen:
Minimaal bruto maandinkomen (inclusief vakantiegeld en eventuele vaste eindejaarsuitkeringen) van 3,5 x maandhuurprijs.Bij twee gezinsinkomens telt het tweede inkomen voor 100% mee.
Gepensioneerden: optelsom van AOW en eventueel netto pensioen minimaal 3,5 x de maandhuurprijs. Eventueel aangevuld met voldoende eigen vermogen om langdurig het tekort op de inkomensrichtlijn aan te kunnen vullen.
Zzp’er, zelfstandig ondernemer of DGA:
een nettowinst voor belasting aantoonbaar aan de hierboven vermelde inkomensrichtlijn;
je bent minimaal een volledig boekjaar aan het ondernemen.Wanneer er niet volledig voldaan wordt aan de inkomenseisen, kan er een waarborgsom worden gevraagd.
Let op, voor de middensegment woningen geldt er ook een maximale inkomensgrens.
Na sluiting van de inschrijvingsperiode worden alle inschrijvingen gecontroleerd op voorrangscriteria, de (inkomens)voorwaarden en of je een sleutelberoep hebt. Je ontvangt een mail over de toewijzing. Als er meerdere inschrijvingen voor hetzelfde appartement zijn, wordt er geloot.
Nee, garantstellingen van ouders zijn niet mogelijk.
Nee, dit zijn geen studentenappartementen.
Nee, de studiefinanciering van DUO telt niet mee als inkomen.
Nee, je krijgt geen huurtoeslag voor een huurappartement in de vrije sector. Voor huurtoeslag mag de kale huurprijs (exclusief servicekosten & kosten voor warmte, water en elektriciteit) niet meer dan €879,66 (2024) per maand bedragen.
Nee, deze inkomsten zijn niet gegarandeerd/vast.
Nee. Als oproepkracht, uitzend- of flexwerker heb je minder zekerheid over je inkomen, je brutoloon kan iedere maand wisselen. Alleen gegarandeerde/vaste inkomsten tellen mee bij het berekenen van de bruto-inkomsten.
Je kunt een uitkering, wanneer dit een gegarandeerd/vast 2e inkomen is, optellen bij het gezamenlijke bruto-inkomen.
De huurder(s) met zijn of haar gezin. Alle gezinsleden worden ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Amsterdam. Appartement delen is niet toegestaan.
Nee. Houd er rekening mee dat je, door ondertekening van een huurovereenkomst een huurverplichting aangaat van minimaal 1 jaar, vanaf huuringangsdatum. Circa drie weken voor de sleuteloverdracht krijg je van de verhuurmakelaar bericht over deze huuringangsdatum.
Ook al gaat de huuringangsdatum pas later in, door ondertekening ga je wel meteen een huurovereenkomst aan. Beide partijen, huurder en verhuurder, zijn gebonden aan de aangegane huurovereenkomst, ook als de huuringangsdatum in de toekomst ligt.Kortom: er kan dus enige tijd zitten tussen de ondertekening van je huurovereenkomst, en de ingangsdatum van de minimale huurtermijn van 1 jaar.
Een borg is niet standaard en wordt alleen gevraagd in gevallen waarbij er extra zekerheid nodig is, bijvoorbeeld wanneer je een eigen bedrijf hebt of niet volledig aan de inkomenseisen voldoet. Indien er sprake van een borg is, zal dit maximaal 2 maanden huur bedragen. De hoogte van de waarborgsom wordt vermeld, voordat je de huurovereenkomst ontvangt.
Huren en voorwaarden
Je huurt voor minimaal 1 jaar. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand. Een voorbeeld: je geeft op 19 april aan dat je de huur wilt opzeggen, dan beëindigt de huurovereenkomst op 1 juni.
Je betaalt naast je “kale” huur maandelijks een voorschot op de servicekosten. Denk hierbij aan kosten van elektriciteit ten behoeve van de algemene ruimtes, onderhoud van algemene installaties, liften, binnentuin, schoonmaakkosten, water, telefoonkosten lift, glasverzekering en een aantal gemeentelijke heffingen.
Houd verder ook rekening met de kosten voor privégebruik van water, energie, inboedelverzekering en (gemeentelijke)belastingen.
De voorschot servicekosten bedragen € 60,- per maand. Daarnaast wordt er € 90,- aan vaste kosten gerekend ten behoeve van de energie opwekkingsinstallatie (facturatie via Eteck).
Ja, om te huren in OKU House is een huisvestingsvergunning nodig. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder zelf om deze tijdig aan te vragen. Wacht hiermee tot je een definitieve toewijzing hebt ontvangen en je dossier akkoord is bevonden. De verhuur is onder voorbehoud en afhankelijk van verkrijging huisvestingsvergunning. Let op: Alleen van toepassing op de middensegment woningen.
Je weet als huurder waar je aan toe bent. Geen onverwachte lasten, geen financiële risico’s, geen waardevermindering. En het groot onderhoud? Daar heb je geen omkijken naar. Ook reparaties worden voor je geregeld.
Bezichtiging en oplevering
Volgens de huidige planning krijgen de huurders in Q3 2024 de sleutels van hun appartement. Let op! Dit is een prognose. Er kunnen altijd onvoorziene situaties optreden.
Wanneer de opleverdatum definitief is, communiceren wij dat. Je hoort dit altijd uiterlijk 4 weken van tevoren.Je bent vast heel nieuwsgierig hoe de appartementen eruit komen te zien! Om je alvast een beeld te geven van het uiteindelijke resultaat, geven wij een impressie met Artist Impressions. Op de bouw is het niet mogelijk om gewoon even langs te lopen. Er zijn namelijk strenge veiligheidsrichtlijnen om ongevallen te voorkomen. Mogelijk komen er ook foto’s beschikbaar, of een online rondleiding. Deze vind je dan op deze website terug. Indien het mogelijk is om een kijkmoment op de bouw te organiseren, ontvang je een uitnodiging per email. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven hierover.
De afbeeldingen zijn Artist Impressions. Bedoeld om je een indruk te geven van hoe een woning er uit kan zien. Het is niet per se een weergave van de door jou gekozen woning. De woningen worden kaal opgeleverd met een afgewerkte badkamer, keuken en toilet. De indeling van de woning zie je op de plattegrond bij de woning. De ligging van de woning kun je zien op de verdiepingsplattegrond.
Kwaliteit
Ieder appartement wordt opgeleverd met een luxe witte Keller keuken met zwart composietstenen aanrechtblad, inbouwapparatuur van ATAG (of gelijkwaardig aan): koel- vriescombinatie of koelkast met vriesvak, combimagnetron, inductiekookplaat, afzuigkap en vaatwasser. Boven het aanrechtblad in de keuken komt wit tegelwerk. De keukenindeling verschilt per type (en huursegment) en wordt weergegeven op de plattegronden.
De badkamerindeling verschilt per type (en huursegment) en wordt weergegeven op de plattegronden. Het standaard tegelwerk betreft glanzend witte wandtegels en antraciet grijze vloertegels. De badkamer kent een luxe afwerking met douchehoek, wastafel met spiegel en elektrische handdoekradiator.
Ja, er is per appartement 1 separaat toilet van de badkamer.
De wanden in de gehele woning, met uitzondering van de technische ruimte, meterkast, toilet, gedeelte van de keuken en badkamer, worden als volgt opgeleverd; De middensegment woningen worden behangklaar opgeleverd. Dit betekent dat de woning zonder behang wordt opgeleverd, maar gereed is om zelf op te behangen. De vrije sector woningen krijgen behang. De plafonds worden voorzien van spuitpleisterwerk.
De woningen worden voorzien van vloerverwarming en koeling (geen airco). Er worden zwevende dekvloeren toegepast. Voordat je een vloer aanschaft adviseren wij je goed te overleggen met jouw vloerenleverancier welke vloerafwerking geschikt is.
Onder harde vloeren zoals laminaat zal een ondervloer moeten komen met minimaal 10Db geluidsisolatie. Plavuizen, tegels en gietvloeren e.d. zijn niet toegestaan. Het is tevens verboden de vloeren niet te bedekken.
Houd er rekening mee dat de vloerbedekking bij einde huurovereenkomst verwijderd moet (kunnen) worden, zonder schade aan te brengen aan de ondervloer.
In gebouw Oost komt 1 commerciële ruimte op de begane grond, welke door de ontwikkelaar zal worden verhuurd of verkocht. De invulling hiervan is nog onbekend.
De woningen zijn aangesloten op een centrale energie opwekkingsinstallatie (kortweg EOI) voor de levering van warmte, koude en warm tapwater. Deze installatie bestaat uit een bronnensysteem waarbij warmte uit de bodem wordt gehaald en een warmtepomp met boilervat in de woning. Deze warmtepomp is dus eigendom van de exploitant van de EOI. U bent als huurder verplicht om een gebruikersovereenkomst aan te gaan met de eigenaar van deze installatie. De maandelijkse vaste kosten betreffen € 90,- en staan aangegeven op de prijslijst. Het is met de installatie ook mogelijk om de woning beperkt te koelen.
Houd er rekening mee dat het systeem werkt met lage temperatuur verwarming. Het koel- en verwarmingseffect van de EOI is mede afhankelijk van de gekozen vloerafwerking. Een houten vloerafwerking of vloerbedekking moeten geschikt zijn voor vloerverwarming en een maximale isolatiewaarde van Rc =0,09. Informeer hierover bij uw vloerleverancier.
Ja, er wordt in ieder huurappartement een WTW (warmteterugwin) installatie geïnstalleerd. Er is een CO2 regeling aanwezig.
De appartementen in nieuwbouwproject OKU House zijn gebouwd met aandacht voor duurzaamheid. De appartementen zijn goed geïsoleerd en worden verward middels een WKO-systeem. Op het dak komen zonnepanelen welke ten behoeve van het WKO-systeem (Eteck) zijn.
De kozijnen en wanden zijn in een neutrale kleur afgewerkt. Je mag de binnenkant van het appartement naar jouw eigen smaak maken. Dus je mag wanden schilderen of behangen. De aluminium buitenkozijnen en de metalen binnen kozijnen mogen echter niet worden geschilderd. Hetzelfde geldt voor de binnendeuren, ook deze mogen niet worden geschilderd. Daarnaast is het niet toegestaan om te boren in tegelwerk en vloeren. Uiteraard mag je wel boren in de wand of het plafond om iets op te hangen. Houdt er wel rekening dat wanneer je ooit besluit het appartement te verlaten, je deze in de oorspronkelijke staat moet terugbrengen. Vraag bij twijfel, voor oplevering, de vastgoedmanager wat hierin wel en niet is toegestaan.
Parkeren en opstal
Ja, er is beperkt mogelijk om jouw auto te parkeren. Er is een parkeervoorziening in de kelder, op -1 en -2. Daar kun je een parkeerplaats huren (betreft een zwerfplek, dus geen vaste plek). Tijdens de inschrijving kun je aangeven of je interesse hebt in een parkeerplek, wij bieden echter geen garantie dat er een plek voor je is. De abonnementskosten zullen circa €115,- per maand bedragen. Het is niet mogelijk om een parkeervergunning bij de gemeente Amsterdam aan te vragen voor deze appartementengebouwen.
Fietsen kunnen op de BG worden geparkeerd, in de fietsenstalling van de betreffende toren.
Nee, er is geen externe berging.
In ondergrondse containers.